تبریک چهره های سیاسی به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س)/ رکورد تاریخی مصرف گاز در توئیت وزیر نفت/ خبر خوش خاندوزی برای وام گیرندگان
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۰۹۵۲
باشگاه خبرنگاران جوان - چهرههای سیاسی کشور هم مانند بقیه مردم در شبکههای اجتماعی صفحاتی را دارند که در آن نسبت به اتفاقاتی که رخ میدهد پست یا توئیتهایی را منتشر میکنند. برخی از مسئولان حاضر در فضای مجازی، گاهی از این فضا برای اطلاع رسانی و پخش اخبار مربوط به حوزههای تحت اختیارشان نیز استفاده میکنند و به طور مستقیم با مردم در ارتباط و پاسخگوی سوالهای آنها هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید
گزارشی از حضور رئیسی در مناطق سیل زده کرمان / تصویری از وزیر امورخارجه در کنار لاورف / توئیت اسماعیلی درخصوص نمایشگاه مجازی کتاب تهرانبه مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر، چهرههای سیاسی پست هایی را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند:
علیرضا زاکانی، شهردار تهران:
"ایران بدون دختران و زنانش به قلههای علم، اخلاق و کمال نخواهد رسید. جامعهای که الگوی بانوانش حضرت فاطمه سلام الله علیها باشد، پیشرفت و تکاملش تضمین شده است. ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها بر همه بانوان وطنم مبارک باد."
سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور:
"از آسمان، قدوسیان آواز کردند
درهای رحمت را دوباره باز کردند
در موسمِ میلادِ یاسِ باغِ عصمت
در باغِ جنت، بلبلان آواز کردند
میلاد کوثر و روز زن و مادر بر همگان به ویژه بانوان ارجمند مبارک باد"
محمدتقی صابری، سفیر ایران در تاجیکستان:
"خداوند وقتی خواست گرم و پر احساس به ما آدمیان نشان دهد که چقدر دوستمان دارد"عشق مادری " را آفرید...
بوسه شُکر بر ضریح مهربانیهای مادر، اعلام وصول این عشق خدایی است...
ولادت حضرت فاطمه (س)
روز زن و روز مادر بر بانوان ارجمند مبارک باد"
انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:
"روز نخست هفته زن و در آستانه ولادت حضرت زهرا (س) به زیارت امام راحل رفتیم تا دو میلاد را تبریک گفته و تجدید میثاق کنیم با امامی که حیاتی دوباره را به زنان هدیه کرد و هویت زن بودن را در همه ابعاد وجودی برای آنان باز تعریف نمود."
منوچهر مرادی، سفیر ایران در اوکراین:
"میلاد مبارک حضرت فاطمة الزهراء سلام الله علیها و روز مادر را به مادر عزیزم، همسر گرامی و همه مادران و بانوان بزرگوار سرزمینم تبریک عرض نموده، برای آنان عزت و سلامتی از خداوند متعال طلب میکنم."
سید عباس موسوی، سفیر ایران در آذربایجان:
جواد اوجی، وزیر نفت از رکوردی تاریخی در مصرف گاز خبر داد:
"طی ۲۴ ساعت گذشته رکورد تاریخی مصرف ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز در بخشهای خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ثبت شد. گرچه با لطف خداوند متعال و تلاش کارکنان صنعت نفت شبکه گاز پایدار است، ولی استمرار این شرایط مستلزم همکاری هموطنان عزیز و مدیریت مصرف است."
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درباره مصرف بهینه انرژی توئیتی را منتشر کرد:
"همکاری مردم و دولت در مدیریت مصرف و اجرای برنامههایی از جمله فعالسازی سوآپ گازی از تکرار خاطرات تلخ قطعی گاز در این ایام جلوگیری کرد.
همگامی دولت و مردم در همه موضوعات همچون مصرف بهینه گاز و برق تنها راهکار حل مشکلات است که باید استمرار یابد."
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارائی درباره بخشنامه این وزارتخانه و جلسه با رئیس جمهور نوشت:
"الوعده وفا
با بخشنامه وزارت اقتصاد و پیرو جلسه هفته قبل آقای رئیسجمهور، بانکهای زیرمجموعه این وزارت مکلف شدند تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان افراد حقوقبگیر و مستمریبگیر دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را "بدون ضامن" انجام دهند."
بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت توئیتی را درخصوص رونمایی از طرح عدالت و تعالی نظام سلامت در حسابش به اشتراک گذاشت:
"قُل أَمَرَ رَبِّی بالقِسطِ؛ بگو، پروردگارم بر عدل و داد امر فرموده است
در جوار بارگاه منور امام رضا (ع)؛ طرح عدالت و تعالی نظام سلامت را رونمایی کردیم و همپیمان شدیم تا با عزمی راسخ در مسیر تحقق این ۲ اصل، غبار محرومیت از گوشه گوشهی کشور بویژه مناطق محروم و کم برخوردار زدوده شود"
علیرضا زاکانی، شهردار تهران آدرس گرمخانههای این شهر را در توئیتی کمنتشر کرد:
"در این شبهای سرد مواظب باشیم هیچ شهروندی بدون سرپناه نماند. از طریق تماس با شماره ۱۳۷ میتوانیم جان یک انسان را نجات دهیم.
از همه فعالین مجازی تقاضا دارم با اطلاع رسانی، به اسکان همشهریان بی خانمان و آسیب دیده کمک کنند."
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: علیرضا زاکانی جواد اوجی سیاسیون ایران ولادت حضرت رئیس جمهور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۰۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
سلطان العمر پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه هاروارد در نشریه «نیو لاینز» نوشت: ۲۲ فوریه مصادف بود با پنجمین سالگرد یک مناسبت جدید در عربستان سعودی تحت عنوان روز تاسیس که طی سالهای اخیر در تقویم این کشور گنجانده شده است. این مناسبت که بر اساس حکم پادشاه عربستان در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد، گرامیداشت «آغاز سلطنت امام محمد بن سعود و تاسیس اولین دولت سعودی» در سال ۱۷۲۷ است.
به گزارش انتخاب، بر خلاف روز ملی عربستان، که در آن ایده سیاسی اتحاد و تشکیل دولت معاصر عربستان در سال ۱۹۳۲ جشن گرفته میشود، روز تاسیس ۲ کارکرد اصلی دارد: گرامیداشت یک افسانه سیاسی و پاک کردن یک افسانه دیگر. این روز بزرگداشت این روایت تاریخی است که دولت معاصر سعودی سومین دولت در طی ۳ قرن متوالی در شبه جزیره عربستان است. این مناسبت همچنین این روایت سیاسی را که اولین دولت سعودی پس از انعقاد پیمانی بین محمدبن عبدالوهاب، موسس جنبش وهابی و محمد بن سعود در ۱۷۴۴ تشکیل شد رد میکند. با انتخاب سال ۱۷۲۷ به عنوان سال آغازین اولین دولت سعودی به جای سال ۱۷۴۴، روز تاسیس به دنبال جایگزین ساختن وهابیت در روایت سیاسی سعودی است.
برای بسیاری از متخصصان و تحلیلگران عربستان، زدودن روایت وهابی یک اقدام عمیق و رادیکال تلقی میشود. نگاه پذیرفته شده قبلی این بود که از ۱۷۴۴، دولت سعودی همواره به عنوان تنها محافظ و گسترش دهنده وهابیت برای خود مشروعیت قائل بوده و اینکه اقتدار سیاسی در عربستان سعودی بین خانواده سلطنتی آل سعودی و نخبگان مذهبی وهابی تقسیم شده است. بر اساس این نگاه، با کنار گذاشتن وهابیت، دولت سعودی یک منبع اصلی مشروعیت را از دست میدهد و به شرکت تاریخی خود با نظام مذهبی پایان میدهد.
اما نگاهی دقیقتر به نحوه تاسیس دولت معاصر سعودی نشان میدهد که این داستان که دولت سعودی با اتکا به وهابیت به خود مشروعیت بخشیده، گزارهای نادرست است. پادشاهی سعودی نه از طریق وهابیت بلکه با تکیه بر یک سنت هنجاری ترکیبی که شامل دو عنصر عربیت و سلفی گری بود مشروعیت یافته است.
اولین گام در فهم نحوه مشروعیت یافتن دولت معاصر سعودی در طی دوره تشکیل این است که به این نکته واقف باشیم که نخبگان حاکم آن دولت در آن دوران مردانی از آخرین نسل عربهای عثمانی بوده اند. این نسل به گفته ویلیام کلیولند، بین سالهای ۱۸۷۰ تا ۱۸۹۰ متولد شده بود و اعضای آن در دوران اواخر امپراطوری عثمانی آموزش دیده و صاحب مشاغل گوناگون شده و برای آینده برنامه ریزی کرده بودند.
با پایان جنگ جهانی اول، امپراطوری عثمانی از هم پاشید و بسیاری از اعضای این نسل نقشی محوری در تاسیس خاورمیانه پساعثمانی ایفا کردند. در مورد عربستان، این نسل نه تنها شامل بسیاری از مشاوران، بروکراتها و روشنفکران مصری، سوری و سایر ملل عرب بود که در تاسیس دولت سعودی ایفای نقش کردند، بلکه خود موسس رژیم یعنی عبدالعزیز آل سعود نیز از این نسل بود. عبدالعزیز در اولین مصاحبه خود با روزنامه الدستور چاپ بصره در سال ۱۹۱۳، خود را یک "عرب عثمانی" توصیف میکند که خود را متعهد به انجام هر کاری برای «صیانت از وطن عثمانی در شبه جزیره عربستان» میداند. وی این مصاحبه را برای توجیه بیرون راندن پادگانهای عثمانی از دو واحه استراتژیک در شرق عربستان یعنی الاحصی و القطیف و متقاعد کردن نخبگان حاکم عثمانی در بغداد و استانبول به اینکه اقدامات وی نباید به عنوان اقداماتی جدایی طلبانه قلمداد شود، انجام داد.
این تلقی از عبدالعزیز به عنوان عضوی از آخرین نسل عربهای عثمانی به نحو قابل توجهی با نگاههای آلترناتیو دیگر که در سالهای اخیر مورد استناد قرار گرفته و وی را رهبری وهابی یا یک عنصر امپراطوری بریتانیا توصیف میکند متفاوت است. آلترناتیو اول (رهبر وهابی) وی را از نسل و زمان خود جدا میسازد و عبدالعزیز را به یک گذشته افسانهای وهابی پیوند میزند که اغلب بدون در نظر گرفتن بستر زمانی خود مورد تفسیر و استناد قرار گرفته است. آلترناتیو دوم (عامل بریتانیا) عاملیت شخص عبدالعزیز را رد میکند و سه دهه پویایی سیاسی و رویدادهای تاریخی در شبه جزیره عربستان را که با ایجاد حکومت معاصر سعودی به اوج خود رسید، به یک طرح انگلیسی صرف تقلیل میدهد.
در اوایل قرن بیستم میلادی، واژه "سلفی گری" همچون امروز معادل واژه وهابی گری نبود. در آن دوران، این کلمه به یک جنبش اصلاحگری اسلامی اشاره داشت که به گفته هنری لائوزیر، «به دنبال آشتی دادن اسلام با ایده آلهای اجتماعی، سیاسی و روشنفکری عصر روشنگری بود.» این جنبش در اواخر قرن نوزدهم ظهور و بروز یافت و روشنفکران اصلی آن افرادی، چون جمال الدین افغانی، محمد عبدو و رشید رضا بودند. این جنبش انتقاداتی را بر آن دسته از رفتارها و اعتقادات مسلمانان که تناسبی با جهان مدرن نداشتند، مطرح میکرد.
بعد از جنگ جهانی اول، بسیاری از اعضای جنبش سلفی گری شروع به حمایت از پروژه سعودی کردند، زیرا آن را تنها امید باقی مانده برای یک ایجاد یک دولت مستقل عربی پس از تحمیل نظام قیمومیت بر بسیاری از سرزمینهای عرب پسا عثمانی میدانستند. به عنوان مثال، رشید رضا، اصلاحگرای شناخته شده اسلامی، مجله خود المنار را که در جهان اسلام به شدت صاحب نفوذ بود، به جبههای برای ترویج و مشروعیت بخشی به دولت جدید سعودی بر اساس اصول سلفی گری تبدیل کرد.
سایر سلفیها نیز تصمیم به مهاجرت برای ساخت دولت جدید سعودی گرفتند. یکی از آنها محمد بهجت البیتر، اصلاح طلب سوری بود که نقش برجستهای در امر آموزش در عربستان سعودی ایفا کرد. آنگونه که دیوید کومینز، مورخ غربی مینویسد، سلفیها همچنین نقش مهمی در تفسیر ایدئولوژی وهابی به عنوان بخشی از سلفی گری و جنبش ناسیونالیستی متعهد به پیشرفت در شبه جزیره عربستان ایفا کردند.
آنچه از همه این روایتهای تاریخی برداشت میشود این است که دولت سعودی به عنوان دولتی وهابی که ادامه و دنباله قرارداد خیالی بین خاندان آل سعود و یک خانواده مذهبی باشد، تاسیس نشد. این رژیم به عنوان یک پادشاهی عرب با تاکید جدی بر سلفیت مدرن تاسیس شد. فهم این مسئله از اهمیت روز تاسیس و گسست آن با روایت سیاسی وهابی نمیکاهد، اما توجه ما را به دو نکته جلب میکند: اول اینکه روایت وهابی از از ساخت قدرت توسط موسس عربستان سعودی معاصر مورد استناد قرار نگرفته است. دوم اینکه استفاده از روایت وهابی به عنوان ابزار مشروعیت بخشی یک پدیده جدید است که با به قدرت رسیدن ملک فیصل رواج یافت. تاسیس دولت سعودی نتیجه مستقیم تلاقی نیروهای تاریخی بود که رویکرد سعودی به سیاست و دولت سازی را تغییر داد.